Belajar bahagian badan dengan nyayi (Learning - Body Songs)

Tuesday, 1 November 2011

Bab 5.2 Memahami ciri-ciri objek berdasarkan warna, saiz dan bentuk (Understanding the characteristics of objects based on color, size and shape)


Murid-murid akan memerhatikan warna pelangi dalam kelas. 
Objektif : Pada akhir aktiviti, murid akan memahami bagaimana pelangi dihasilkan daripada cahaya matahari.

Murid-murid perlu menyediakan:

  1. Segelas air (kira-kira tiga suku penuh)
  2. kertas putih
  3. Satu hari yang cerah
 

Arahan:

  • Ambil segelas air dan kertas kepada sebahagian dari bilik dengan cahaya matahari (berhampiran tingkap yang baik).
  • Memegang segelas air (berhati-hati untuk tidak menumpahkan) di atas kertas danmenonton sebagai cahaya matahari melalui kaca air, membiaskan (selekoh) danmembentuk pelangi warna di dalam lembaran kertas.
  • Cuba memegang segelas air pada ketinggian dan sudut yang berbeza untuk melihat jika ia mempunyai kesan yang berbeza.
 

Apa yang berlaku?

Walaupun anda biasanya melihat pelangi sebagai arka warna di langit, mereka juga bolehterbentuk dalam situasi lain. Anda mungkin pernah melihat pelangi di air mancur ataudalam kabus air terjun dan anda juga boleh membuat apa-apa anda sendiri seperti yang anda lakukan dalam eksperimen ini.

Pelangi terbentuk di langit apabila membiaskan cahaya matahari (selekoh) kerana iadialirkan melalui titisan hujan, ia bertindak dengan cara yang sama apabila ia melaluikaca air. Membiaskan cahaya matahari, memisahkan ia ke dalam warna merah, jingga,kuning, hijau, biru, indigo dan ungu.



.

No comments:

Post a Comment