Belajar bahagian badan dengan nyayi (Learning - Body Songs)

Saturday, 12 November 2011

Bab 10.1 Mengaplikasi pengetahuan tentang deria (Apply knowledge of the senses)


Bagaimana dua mata membantu anda membuat pengenalpastian yang lebih baik di mana sesuatu objek.


Bahan:
beberapa lima  puluh sen
Kertas cawan kecil dengan mempunyai beberapa jenis kandungan air di dalamnya.

Kajian 1: Murid-murid dikumpulkan dengan setial kumpulan terdiri daripada 3 orang.
Letakkan cawan di hadapan pasangan anda. Ia harus kira-kira 2 kaki jauh daripadanya.
Minta pasangan anda untuk menutup sebelah mata.
Pegang salah satu daripada puluh sen dalam udara kira-kira 18 inci di atas jadual dan bergerak perlahan-lahan.
Beritahu pasangan bahawa anda akan berjatuh sen bila-bila masa diaberkata, "Jatuhkan!" Idea aktiviti ini adalah bagi murid yang menutup sebelah mata menentukan masa lima puluh sen ini dijatuh oleh seorang murid yang diri di jarak sejauh 2 kaki. Beri pasangan anda lima cuba dengan sebelah mata tertutup, maka lima cuba dengan kedua-dua mata terbuka. Yang cara bekerja yang terbaik?

Kajian 2: Selepas itu, murid diberikan dengan beberapa jenis air yang mempunyai rasa yang berlainan. Murid-murid yang menjalankan ujian pada mulanya menutup mata dan hidung, selepas merasai semua minuman, ujian diulangi dengan menyuruh murid tersebut membuka mata sambil menutup hidung. Jawapan bagi kedua-dua ujian dicatatkan.

Kajian 3: Murid-murid diceritakan sesuatu kejadian dengan mata ditutup. Selepas itu, murid-murid akan menjelaskan masalah yang dihadapi dari segi menumpukan kandungan cerita yang disampaikan.

Perbincangan dibuat atas kepentingan setiap deria.
Kajian 1: Jika sebelah mata ditutup, murid-murid akan sukar menentukan masa sesuatu benda berjatuh.
Kajian 2: Hidung dan lidah adalah saling berkaitan. Jika hidung ditutup, murid-murid akan menghadapi masalah dalam menentukan rasa sesuatu minuman.
Kajian 3: Jika mata ditutup, murid-murid sukar menumpukan perhatian terhadap sesuatu perkara yang diceritakan.

Murid-murid akan digalakkan membuat perbincangan dan pada akhir perbincangan, murid-murid akan menyenaraikan kepentingan semua deria.

No comments:

Post a Comment