Bagaimana dua mata membantu anda membuat
pengenalpastian yang lebih baik di mana sesuatu objek.
Bahan:
beberapa lima puluh sen
Kertas cawan kecil dengan mempunyai beberapa jenis kandungan air di dalamnya.
Kajian 1: Murid-murid dikumpulkan dengan setial kumpulan terdiri daripada 3 orang.
Letakkan cawan di hadapan pasangan anda. Ia harus kira-kira 2 kaki jauh daripadanya.
Minta pasangan anda untuk menutup sebelah mata.
Pegang salah satu daripada puluh sen dalam udara kira-kira 18 inci di atas jadual dan bergerak perlahan-lahan.
Beritahu pasangan bahawa anda akan berjatuh sen bila-bila masa diaberkata, "Jatuhkan!" Idea aktiviti ini adalah bagi murid yang menutup sebelah mata menentukan masa lima puluh sen ini dijatuh oleh seorang murid yang diri di jarak sejauh 2 kaki. Beri pasangan anda lima cuba dengan sebelah mata tertutup, maka lima cuba dengan kedua-dua mata terbuka. Yang cara bekerja yang terbaik?
Bahan:
beberapa lima puluh sen
Kertas cawan kecil dengan mempunyai beberapa jenis kandungan air di dalamnya.
Kajian 1: Murid-murid dikumpulkan dengan setial kumpulan terdiri daripada 3 orang.
Letakkan cawan di hadapan pasangan anda. Ia harus kira-kira 2 kaki jauh daripadanya.
Minta pasangan anda untuk menutup sebelah mata.
Pegang salah satu daripada puluh sen dalam udara kira-kira 18 inci di atas jadual dan bergerak perlahan-lahan.
Beritahu pasangan bahawa anda akan berjatuh sen bila-bila masa diaberkata, "Jatuhkan!" Idea aktiviti ini adalah bagi murid yang menutup sebelah mata menentukan masa lima puluh sen ini dijatuh oleh seorang murid yang diri di jarak sejauh 2 kaki. Beri pasangan anda lima cuba dengan sebelah mata tertutup, maka lima cuba dengan kedua-dua mata terbuka. Yang cara bekerja yang terbaik?
Kajian 2: Selepas
itu, murid diberikan dengan beberapa jenis air yang mempunyai rasa yang
berlainan. Murid-murid yang menjalankan ujian pada mulanya menutup mata dan
hidung, selepas merasai semua minuman, ujian diulangi dengan menyuruh murid
tersebut membuka mata sambil menutup hidung. Jawapan bagi kedua-dua ujian
dicatatkan.
Kajian 3:
Murid-murid diceritakan sesuatu kejadian dengan mata ditutup. Selepas itu,
murid-murid akan menjelaskan masalah yang dihadapi dari segi menumpukan
kandungan cerita yang disampaikan.
Perbincangan dibuat
atas kepentingan setiap deria.
Kajian 1: Jika
sebelah mata ditutup, murid-murid akan sukar menentukan masa sesuatu benda
berjatuh.
Kajian 2: Hidung
dan lidah adalah saling berkaitan. Jika hidung ditutup, murid-murid akan
menghadapi masalah dalam menentukan rasa sesuatu minuman.
Kajian 3: Jika mata
ditutup, murid-murid sukar menumpukan perhatian terhadap sesuatu perkara yang
diceritakan.
Murid-murid akan
digalakkan membuat perbincangan dan pada akhir perbincangan, murid-murid akan
menyenaraikan kepentingan semua deria.
No comments:
Post a Comment