Belajar bahagian badan dengan nyayi (Learning - Body Songs)

Wednesday 9 November 2011

Bab 7 Lidah untuk merasa (Tongue to feel)

Objektif: Murid-murid akan mengenali bahagian-bahagian di atas lindah yang mempunyai fungsi yang berbeza.

Pada akhir aktiviti ini, murid-murid juga akan diberikan masalah yang dihadapi jika lindah tidak berfungsi. Murid-murid juga akan membincangkan aktiviti-aktiviti yang akan mengancam fungsi lindah.

Soalan kepada murid-murid untuk membuat perbincangan.
Pernahkah anda terfikir tentang mengapa makanan rasa yang berbeza? Ia benar-benar cukup menakjubkan. Lidah dan bumbung mulut anda dilindungi dengan beribu-ribu selera yang kecil. Apabila anda makan sesuatu, air liur dalam mulut anda membantumemecahkan makanan anda. Ini menyebabkan sel-sel reseptor yang terletak di tunasrasa anda untuk menghantar mesej melalui saraf deria ke otak anda. Otak anda kemudianmemberitahu anda rasa anda merasa.

Tunas rasa mungkin memainkan bahagian yang paling penting dalam membantu andamenikmati rasa banyak makanan. Citarasa anda boleh mengenal pasti empat jenis asasrasa: manis, masin, masam, dan pahit. Selera masin / manis terletak berhampiranbahagian depan lidah anda; tunas rasa masam selaras belah lidah anda; dan tunas rasa pahit dijumpai pada yang lidah anda.

Rasa semua orang adalah berbeza. Malah, rasa anda akan berubah apabila andamendapat lebih tua. Apabila anda adalah seorang bayi, anda mempunyai tunas rasa,bukan hanya pada lidah, tetapi pada sisi-sisi dan bumbung mulut anda. Ini bermaknaanda yang sangat sensitif kepada makanan yang berlainan. Seperti yang andameningkat, deria rasa mula hilang dari sisi dan bumbung mulut anda, meninggalkanselera kebanyakannya pada lidah anda. Apabila anda mendapat tua, selera anda akanmenjadi lebih kurang sensitif, jadi anda akan lebih cenderung untuk makan makanan yanganda fikir adalah terlalu kukuh sebagai seorang kanak-kanak.

Bagaimana jika anda tidak dapat merasai apa-apa? Perkara seperti ubat-ubatan,merokok, tidak mendapat cukup vitamin yang betul, kecederaan kepada kepala, tumor otak, pendedahan bahan kimia, dan kesan-kesan radiasi boleh menyebabkan gangguanrasa.

Aktiviti:
Rasa: Papar gambarajah lidah dengan bahagian-bahagian yang ditandakan untuk rasa masam, masin, manis, dan pahit. (belakang: rasa pahit; sisi: rasanya masam; tip: rasamasin dan manis)



)

No comments:

Post a Comment