Belajar bahagian badan dengan nyayi (Learning - Body Songs)

Monday 7 November 2011

Bab 6 Hidung untuk menghidu (Nose for smell)


Hidung memainkan peranan yang amat penting dalam melindungi paru-paru. Ia bertindak sebagai satu sistem penapisan untuk membersihkan udara yang anda bernafas. Bukan sahaja ia membantu membersihkan udara yang anda bernafas, hidung anda sebenarnya boleh memanaskan udara sejuk dan menambah kelembapan udara kering. Jika anda mendapat selesema, hidung juga menyediakan tempat untuk barangan yang tidak baik untuk keluar.

Aktiviti: Murid-murid akan menjalankan aktiviti seperti yang disenaraikan di bawah untuk memahami kepentingan hidung bagi manusia. Two jenis bendalir yang dihasilkan akan menjadi contoh sekiranya hidung menghadapi ancaman.

Murid-murid yang memakai cermin mata akan dikumpulkan. Murid-murid ini akan menulis kepentingan hidung pada aktiviti harian mereka.
  • ·         Menghidu
  • ·         Memegang cermin mata
  • ·         Menafas


Pada akhir aktiviti ini, murid-murid dapat menaakulkan jenis dan struktur bendalir yang keluar daripada hidung. Guru akan membimbing murid-murid dengan memberi contoh penyakit yang mengancam kegunaan hidung.

(Bodacious Boogers )Bahan:
• Tanah liat berwarna putih
• warna, berus dan air
• lilin kertas

Arahan
1) Gunakan berus dan air untuk membuat tompokan kecil. Warna yang dicat perlu sangat pekat.
2) Campurkan model tanah liat putih dengan air berwarna untuk membuat warna kasar pelepasan hidung.
3) Murid-murid digalakkan supaya bertindak kreatif!  Tanah liat dibentuk mejadi ketulan, globs, atau kolam. Kering atas kertas lilin.
4) Kemudian mengisi dengan tisu! Murid-murid juga boleh menggunakan imaginasi, kreativiti dan kesenian yang dipunyai untuk membina kesan dramatik.

(Mukus Bendalir) Bahan-bahan:
• Blue gel gam
• tepu * penyelesaian boraks dalam air
• 1 bekas, seperti ting kopi atau mangkuk
• 1 Pyrex ® atau pengukur kaca tahan haba yang lama
• 1 kuart kuali
• pewarna makanan (pilihan)

Aktiviti kami memerlukan penyelesaian tepu boraks dalam air - air dengan boraks begitu banyak dikacau tidak akan lebih membubarkan. Oleh kerana air panas boleh memegang boraks lebih daripada air sejuk, guru akan menyediakannya dengan memanaskan air untuk mendidih apabila membuat penyelesaian boraks tepu.

Arahan:
1) Untuk membuat penyelesaian boraks tepu, 1 cawan air dalam periuk dan menambah kira-kira secawan boraks.
2) Rebus beberapa minit sehingga kebanyakan daripada boraks larut.
3) Tuangkan cecair ke dalam pengukur kaca tahan haba dan menyimpannya.
4) Buang boraks baki. Campuran disejukan.
5) Gel biru dicairkan dengan air kira-kira gabungan satu 50/50. Mengukur penyelesaian gam / air.
6) Dalam bekas/mangkuk lama atau ting kopi, boleh menggabungkan kira-kira dua bahagian campuran gam dan air dan satu bahagian cecair boraks penyelesaian (kelantangan untuk isipadu).Anda mungkin akan bermain dengan perkadaran untuk mendapatkan lendir yang terbaik.
7) Jika ia terlalu melekit, tambah penyelesaian yang lebih boraks; terlalu berserabut menambah lebih gam. Tambah beberapa titik pewarna makanan untuk menukar warna lendir anda.
 



No comments:

Post a Comment