Belajar bahagian badan dengan nyayi (Learning - Body Songs)

Thursday 17 November 2011

Bab 12 Reka Bentuk (design)


Membuat kaleidoskop Sendiri

Bahan:

3 keping cermin perspek
Roll pita salur atau pita pelekat
Ketelusan kertas overhed
Plastik Berwarna nipis yang boleh dilihat dari sebelah yang lain 
pensil
 

Kaedah:

Ambil 3 keping cermin perspek dan pita mereka bersama-sama untuk membentuk satu bentuk segi tiga. Pastikan ia adalah pepejal dan pita di luar segi tiga.
Letakkan kertas ketelusan ke akhir kaleidoskop yang dan memotong belahan di sudut supaya tepi boleh dilipat ke bawah.
Pita kertas ketelusan ke tempatnya.
Lukis segi tiga yang lain, membuat ini 2cm lebih besar dari yang terakhir.
Memutuskan jenis berwarna melihat melalui plastik anda ingin diletakkan di dalam kaleidoskop anda. Potong kepingan kecil yang akan duduk di atas kertas ketelusan.
Letakkan plastik berwarna pada hujung kaleidoskop yang mempunyai kertas ketelusan, dan di atas itu menambah kertas segi tiga yang lain (lebih besar sedikit) ketelusan. Pita segitiga kedua turun di atas supaya masih ada bilik hanya cukup untuk plastik untuk bergerak antara kedua-dua transparensi.
Apabila kaledoskop anda dihasilkan, anda digalakkan membuat rekaan diatas hasil anda  (boleh menggunakan kadbod,  pen, perhiasannya, tiub atau apa-apa sahaja yang anda ingin gunakan).
 

Apa yang berlaku?

Corak di dalam kaleidoskop anda dibuat oleh memantul cahaya di antara cermin di bahagian dalam. Walaupun anda melihat melalui satu hujung, cahaya masuk melalui hujuang yang lain dan membayangkan cermin. Pelbagai warna dan corak terbentuk terima kasih kepada corak simetri yang dicipta oleh cermin kedudukan yang baik.

No comments:

Post a Comment