Murid-murid dibahagikan kepada beberapa kumpulan.
Aktiviti: Murid-murid akan diberikan beberapa bahan yang
berbau dan membuat analisa tentang kebaikan dan keburukan bau.
Murid-murid akan diarahkan menggunakan kertas carta /lembaga untuk
menyenarakan idea-idea yang dikemukakan oleh kelas semasa pembentangan ini.
Adakah semua mempunyai bau? Beberapa bahan akan digilirkan diantara murid-murid seperti makanan bayi dengan air dan alkohol dan cuka putih di dalam bekas. Semua bekas adalah kelihatan sama.
menyenarakan idea-idea yang dikemukakan oleh kelas semasa pembentangan ini.
Adakah semua mempunyai bau? Beberapa bahan akan digilirkan diantara murid-murid seperti makanan bayi dengan air dan alkohol dan cuka putih di dalam bekas. Semua bekas adalah kelihatan sama.
Lihat di set kedua botol.
Kelihatan isi kandung semua berbeza, (Ini mungkin mengandungi cuka merah, cuka putih dan cuka cider). Murid-murid akan menghidu
isi kandungan bekas. Semua isi kandungan mempunyai bau yang sama. Murid-murid
akan membuat perbincangan atas kejadian ini.
Di atas papan tulis interaktif, tayangkan gambar-gambar dapur gas, bangunan yang
terbakar dan makanan busuk.
Murid-murid
digalakkan menyatakan bagaimana
deria bau membantu di atas ketiga-tiga situasi?
Murid-murid juga membincangkan kebahayaan yang terlibat dan bagaimana deria bau dapat membantu manusia untuk mengesan bahaya ini.
No comments:
Post a Comment