Belajar bahagian badan dengan nyayi (Learning - Body Songs)

Friday 11 November 2011

Bab 7.2 Menghargai deria rasa (Appreciate the sense of taste)


Menjaga Lidah melalui senaman isometrik
Isometrik adalah jenis latihan kekuatan di mana seseorang menolak ototnya  terhadap satu kuasa yang tidak alih.



Hasil aktiviti ini: Murid-murid akan memahami sena,am isometrik ini merupakan satu teknik yang amat berkesan untuk meningkatkan kekuatan otot.
Untuk latihan motor ini lisan, murid-murid  memerlukan satu sudu. 
Murid-murid akan dikumpulkan kepada 2 orang sekumpulan supaya satu orang membuat senaman dan satu lagi memberikan "daya tak alih."

Kaedah:
Mula-mula, lidah diluruskan. Mempunyai objek seperti sudu yang digunakan untuk membuat tekanan pada hujung lidah murid yang menjalankan senaman. Murid yang menjalankan senaman akan menolak sudu yang terletak di hujung lidah selama 5 saat. Kemudian berehat. Senaman ini dilakukan sebanyak 
6-8 kali berturut-turut. Senaman diulangi dengan meletak sudu to tepi kanan dan kiri lidah. Setiap senaman selama 5 saat dan berulangan untuk 6-8 kali berturut-turut.

Selepas kedua-dua murid dalam kumpulan membuat senaman, mereka akan membuat perbincangan tentang kekuatan yang boleh dihasilkan oleh lidah.

Rumusan yang akan disampaikan oleh guru: Untuk mangsa-mangsa strok, kehilangan penggunaan kawasan-kawasan yang berlainan daripada badan adalah perkara biasa. Jika seseorang kehilangan beberapa penyelarasan lidahnya, dia boleh mempunyai kesukaran untuk menelan dan bercakap. Senaman terapi fizikal boleh membantu anda mendapatkan semula beberapa kawalan lidah seseorang. Dengan mengulangi senaman ini, anda berpotensi dapat meningkatkan ucapan  dan membuat ia lebih mudah untuk makan dan menelan

No comments:

Post a Comment