Belajar bahagian badan dengan nyayi (Learning - Body Songs)

Thursday 17 November 2011

Bab 12 Reka Bentuk (design)


Membuat kaleidoskop Sendiri

Bahan:

3 keping cermin perspek
Roll pita salur atau pita pelekat
Ketelusan kertas overhed
Plastik Berwarna nipis yang boleh dilihat dari sebelah yang lain 
pensil
 

Kaedah:

Ambil 3 keping cermin perspek dan pita mereka bersama-sama untuk membentuk satu bentuk segi tiga. Pastikan ia adalah pepejal dan pita di luar segi tiga.
Letakkan kertas ketelusan ke akhir kaleidoskop yang dan memotong belahan di sudut supaya tepi boleh dilipat ke bawah.
Pita kertas ketelusan ke tempatnya.
Lukis segi tiga yang lain, membuat ini 2cm lebih besar dari yang terakhir.
Memutuskan jenis berwarna melihat melalui plastik anda ingin diletakkan di dalam kaleidoskop anda. Potong kepingan kecil yang akan duduk di atas kertas ketelusan.
Letakkan plastik berwarna pada hujung kaleidoskop yang mempunyai kertas ketelusan, dan di atas itu menambah kertas segi tiga yang lain (lebih besar sedikit) ketelusan. Pita segitiga kedua turun di atas supaya masih ada bilik hanya cukup untuk plastik untuk bergerak antara kedua-dua transparensi.
Apabila kaledoskop anda dihasilkan, anda digalakkan membuat rekaan diatas hasil anda  (boleh menggunakan kadbod,  pen, perhiasannya, tiub atau apa-apa sahaja yang anda ingin gunakan).
 

Apa yang berlaku?

Corak di dalam kaleidoskop anda dibuat oleh memantul cahaya di antara cermin di bahagian dalam. Walaupun anda melihat melalui satu hujung, cahaya masuk melalui hujuang yang lain dan membayangkan cermin. Pelbagai warna dan corak terbentuk terima kasih kepada corak simetri yang dicipta oleh cermin kedudukan yang baik.

Wednesday 16 November 2011

Bab 11.1 Mengaplikasikan konsep timbul dan tenggelam (Concept emerged and submerged)


Semua murid perlu menyediakan bahan :

  • Sekurang-kurangnya 1 bola ping pong (2 atau 3 akan menjadi besar)
  • Pengering rambut


Kaedah:

  1. Plug pengering rambut dan hidupkannya (berhati-hati, mesti mendapat arahan daripada guru).
  2. Pengering rambut dibuka dan berhala tegak ke atas.
  3. Letakkan bola ping pong anda di atas pengering rambut dan menonton apa yang berlaku.

Murid-murid
Apa yang berlaku?

Bola ping pong terapung perlahan-lahan di atas pengering rambut tanpa beralih ke sisi. Aliran udara dari pengering rambut menolak bola ping pong  ke atas  sehingga tenaga meningkat sama dengan daya gravity yang mendorong ke bawah di atasnya. Apabila sampai ke tahap ini, kita perlahan-lahan melantun sekitar, terapung di mana kuasa-kuasa ke atas dan ke bawah sama.

Sebab bola ping pong menginap baik di dalam ruang udara yang dihasilkan oleh pengering rambut tanpa beralih ke sisi disebabkan oleh tekanan udara. Udara yang bergerak pantas dari pengering rambut mewujudkan ruangan tekanan udara yang lebih rendah, tekanan udara sekeliling yang lebih tinggi memaksa bola ping pong untuk tinggal di dalam ruangan ini, menjadikan ia mudah untuk bergerak pengering rambut tanpa kehilangan kawalan bola ping pong.

Tuesday 15 November 2011

Bab 11 Timbul dan Tenggelam (Arising and Submerged)


Aktiviti: Buat Apung Telur dalam Air Garam


Bahan yang diperlukan

  • satu telur
  • air
  • garam
  • Gelas minuman yang tinggi

Kaedah:
  1. Tuangkan air ke dalam gelas sehingga kira-kira setengah penuh.
  2. Kacau dalam banyak garam (kira-kira 6 sudu besar).
  3. Dengan berhati-hati mencurahkan air kosong sehingga gelas hampir penuh (berhati-hati untuk tidak mengganggu atau campuran air masin dengan air betul).
  4. Perlahan-lahan telur ke dalam air yang lebih rendah dan menonton apa yang berlaku.

Murid-murid
Apa yang berlaku?

Air masin adalah lebih tumpat berbanding dengan air paip biasa, yang lebih padat yangcecair mudah bagi sesuatu objek terapung di. Apabila anda lebih rendah telur ke dalamcecair turun melalui air paip biasa sehingga ia sampai ke air masin, pada peringkat ini aircukup padat untuk telur kepada apungan. Jika anda tidak berhati-hati apabila anda tambah air paip ke air garam, mereka tidak akan bercampur-campur, membolehkan telur menakjubkan terapung di tengah-tengah kaca.

Sunday 13 November 2011

Bab 10.2 Menghargai organ deria kurniaan Tuhan (Senses to appreciate God's gift)


Semua murid perlu menyediakan:

Sekeping kecil kentang dikupas
Sekeping kecil epal dikupas (bentuk yang sama seperti kentang supaya anda tidak boleh memberitahu perbezaannya)


Kaedah:
Murid-murid dikumpulkan dalam kumpulan yang terdiri daripada 2 orang murid.
Tutup mata murid A dan murid B akan ,membuat campuran kepingan kentang dan sepotong epal supaya murid A tidak mengetahui yang mana.
Memegang hidung dan makan setiap bahagian, catatkan adakah murid A boleh memberitahu perbezaannya?


Apa yang berlaku?

Memegang hidung murid A pada masa yang sama merasa kentang dan epal menjadikannya sukar untuk membezakan antara kedua-duanya. Hidung dan mulut seseorang disambungkan melalui saluran udara yang sama yang bermaksud yang seseorang rasa dan bau makanan pada masa yang sama. Deria rasa manusia boleh mengiktiraf masin, manis, pahit dan masam tetapi apabila manusia menggabungkan ini dengan rasa bau, mereka boleh mengenali 'rasa' individu lain. 

Murid-murid, Halangkan bau  (dan penglihatan) dan anda menghadkan keupayaan otak anda untuk membezakan antara makanan tertentu.


Saturday 12 November 2011

Bab 10.1 Mengaplikasi pengetahuan tentang deria (Apply knowledge of the senses)


Bagaimana dua mata membantu anda membuat pengenalpastian yang lebih baik di mana sesuatu objek.


Bahan:
beberapa lima  puluh sen
Kertas cawan kecil dengan mempunyai beberapa jenis kandungan air di dalamnya.

Kajian 1: Murid-murid dikumpulkan dengan setial kumpulan terdiri daripada 3 orang.
Letakkan cawan di hadapan pasangan anda. Ia harus kira-kira 2 kaki jauh daripadanya.
Minta pasangan anda untuk menutup sebelah mata.
Pegang salah satu daripada puluh sen dalam udara kira-kira 18 inci di atas jadual dan bergerak perlahan-lahan.
Beritahu pasangan bahawa anda akan berjatuh sen bila-bila masa diaberkata, "Jatuhkan!" Idea aktiviti ini adalah bagi murid yang menutup sebelah mata menentukan masa lima puluh sen ini dijatuh oleh seorang murid yang diri di jarak sejauh 2 kaki. Beri pasangan anda lima cuba dengan sebelah mata tertutup, maka lima cuba dengan kedua-dua mata terbuka. Yang cara bekerja yang terbaik?

Kajian 2: Selepas itu, murid diberikan dengan beberapa jenis air yang mempunyai rasa yang berlainan. Murid-murid yang menjalankan ujian pada mulanya menutup mata dan hidung, selepas merasai semua minuman, ujian diulangi dengan menyuruh murid tersebut membuka mata sambil menutup hidung. Jawapan bagi kedua-dua ujian dicatatkan.

Kajian 3: Murid-murid diceritakan sesuatu kejadian dengan mata ditutup. Selepas itu, murid-murid akan menjelaskan masalah yang dihadapi dari segi menumpukan kandungan cerita yang disampaikan.

Perbincangan dibuat atas kepentingan setiap deria.
Kajian 1: Jika sebelah mata ditutup, murid-murid akan sukar menentukan masa sesuatu benda berjatuh.
Kajian 2: Hidung dan lidah adalah saling berkaitan. Jika hidung ditutup, murid-murid akan menghadapi masalah dalam menentukan rasa sesuatu minuman.
Kajian 3: Jika mata ditutup, murid-murid sukar menumpukan perhatian terhadap sesuatu perkara yang diceritakan.

Murid-murid akan digalakkan membuat perbincangan dan pada akhir perbincangan, murid-murid akan menyenaraikan kepentingan semua deria.

Bab 10 Menggunakan semua deria (Using all the senses)


Bab 9.1 Memahami pelbagai bunyi dan kepentingannya (Understanding the range of sounds and their significance)


Berapa banyak bunyi anda boleh mengenali.

Kaedah:

  1. Murid-murid akan dikumpulkan dua orang sekumpulan.
  2. Murid A akan menutup mata dan murid B akan membuat bunyi bising (duit syiling berkerincing di jar, sebuah buku untuk menutup, tangan bertepuk tangan, kertas runtuh, kertas untuk merobek, Bubblegum untuk memecahkan atau pop, bola melantun, dan bekalan bagi apa-apa bunyi lain)
  3. Murid A akan meneka suara apa yang didengar.
  4. Murid B akan mengira beberapa banyak tekaan adalah betul.
Pada akhir aktiviti, murid-murid akan membincangkan kesukaran yang dihadapi melalui aktiviti ini dan kebaikan dengan mempunyai telinga yang boleh berfungsi.



Aktiviti-aktiviti yang direka untuk:

membantu pelajar membina kesedaran tentang kepentingan pemuliharaan pendengarandan masalah hilang pendengaran akibat bunyi bising,

Bab 9 Tenaga untuk mendengar (Energy coefficient of isothermal compressibility to hear)

Telinga
Menggunakan gambarajah atau model telinga, mengajar murid-murid nama dan fungsi bahagian-bahagian telinga. Murid-murid mungkin akan diminta untuk membuat model telinga dengan menggunakan bahan-bahan setiap hari.

Aktiviti: Menggunakan kadbod atau papan lapis, membina jigsaw bahagian telinga.
Hasil pengajaran: Murid-murid akan memahami struktur telinga dan kepentingan setiap bahagian telinga.


Luar telinga
Ini adalah bit kita dapat lihat, dan juga saluran telinga. Mereka bertindak seperti saluran untuk menangkap gelombang bunyi dan mengarahkan mereka kepada gegendang telinga.
(Terusan adalah laluan untuk air, tetapi saluran telinga adalah laluan untuk bunyi)

Tengah telinga
Ini adalah ruang yang dipenuhi udara yang kecil di bahagian dalam gegendang telinga.
Terdapat 3 tulang kecil yang dipanggil ossicles dalam bahagian ini.
Mereka dipanggil tukul, andas dan pemijak kaki (kerana itu adalah apa yang merekakelihatan seperti).
Apabila gelombang bunyi bergerak gegendang telinga, tulang ini bergerak dan memindahkan getaran tetingkap yang jauh lebih kecil berbentuk bujur daripada koklea (bit yang kelihatan seperti cangkerang). Tukul menyentuh gegendang telinga supaya ia akan bergetar apabila bunyi datang melalui, dan gerakan pergi tepat melalui andas behel, yang menyentuh tetingkap koklea.

Telinga dalam
Koklea telah cecair di dalamnya, yang bergerak disebabkan oleh getaran dan liku rambutdi luar sel-sel lapisan koklea. Terdapat kira-kira 17.000 sel-sel rambut dalam setiap telinga, jadi mereka benar-benar kecil. Mereka tidak suka rambut di kepala anda
Sesetengah sel-sel rambut ('sel-sel rambut dalaman') mewujudkan satu dorongan elektrik(isyarat) yang dihantar sepanjang saraf pendengaran ke otak. Kebanyakan mereka(orang-orang yang 'luar'), walau bagaimanapun, seperti sel-sel otot kecil, yang bertindakbalas kepada getaran di dalam bendalir oleh menggeletar dan bersalaman dengan cara ini mereka bekerja seperti penguat berkualiti tinggi dan membuat getaran lebih kuat danlebih jelas bagi bilangan yang lebih kecil daripada sel-sel rambut dalaman.
Otak kemudian bertindakbalas terhadap apa yang anda mendengar.
Kanal separa bulat di dalam telinga dalaman anda mengandungi cecair terlalu. Mereka menghantar mesej kepada otak anda untuk membantu anda menyimpan keseimbangan anda apabila anda bergerak.