Belajar bahagian badan dengan nyayi (Learning - Body Songs)

Monday, 26 September 2011

Bab 1.3 Makanan berkhasiat


Untuk mempunyai badan yang sihat, semua benda yang hidup terutamanya manusia perlu makanan yang berkhasiat.


Buah-buahan dan sayur-sayuran mengandungi vitamin yang perlu dan mineral yang diperlukan untuk badan yang sihat. Buah-buahan dan sayur-sayuran adalah lebih murah dan lebih menyeronokkan daripada vitamin tambahan dan pil.

Bermain dengan Idea Makanan - untuk kanak-kanak untuk menikmati lebih banyak buah-buahan dan sayur-sayuran.

Cabaran Warna - Cabaran kanak-kanak untuk mengambil 4-5 sayur-sayuran atau warna-warna buah-buahan yang berlainan setiap hari. Berikan mereka carta warna untuk logdalam usaha mereka. 
Contihnya, Sarapan pagi - pisang (kuning); Makanan ringan- ½ blueberry cawan (biru) dengan bijirin; salad Romaine pada roti (hijau); Makanan ringan- kerepek jagung biru (ungu),dengan salsa (merah); Majlis Makan Malam - kentang (putih) dan biji (hijau).

Untuk makanan ringan yang berkhasiat, potong pelbagai buah-buahan atau sayur-sayuran dan menyediakan berendam rendah lemak seperti keju lembut, ladang rendah lemak,atau yogurt dicampurkan dengan perasa. Ini membolehkan kanak-kanak untuk memilihkegemaran mereka dari pelbagai pilihan.

Membuat pek makanan ringan anda sendiri dengan menggunakan kotak menangani kosong kecil disterilkan. Mengisi petak yang berbeza dengan buah-buahan kering,kacang, coklat, buah-buahan, mentega kacang atau keju rendah lemak. Ini membolehkan kanak-kanak untuk bergaul dan sepadan dengan makanan ringan dan mewujudkan rasabaru ditambah itu membuat untuk pakej makanan menyeronokkan.


No comments:

Post a Comment