Belajar bahagian badan dengan nyayi (Learning - Body Songs)

Wednesday 28 September 2011

Bab 3.2 Menghargai pelbagai haiwan di sekeliling kita (Appreciate the variety of animals around us)


Objektif pembelajaran
Selepas mempelajari unit ini, anda perlu tahu:
  1. Masalah-masalah yang boleh mengakibatkan daripada memelihara haiwan terlalu banyak.
  2. Jika haiwan anda menyimpan sesuai dengan persekitaran anda dan keperluan anda.
  3. Baka yang berbeza (jenis) haiwan yang disimpan dalam komuniti anda.
  4. Mana-mana kawasan tanah masyarakat yang telah dirosakkan oleh haiwan.




Penjagaan penciptaan alam termasuk menghargai semua hidupan di dunia ini, mengelakkan pencemaran, jangan memusnahkan atau mengancam habitat fauna dan flora dan senantiasa mengingatkan diri jangan merosakkan ekologi yang seimbang ini.

Tanya diri: Apakah haiwan yang hidup berhampiran dengan anda? Apa yang mengancam mereka?

Terdapat pelbagai haiwan hidup di sekeliling kita, seperti burung di udara, ikan di sungai dan laut dan gajah di kebun buah-buahan ataupun hutan. Dengan pembangunan yang pesat, masyarakat sering mengabaikan tanggungjawab sebagai manusia untuk menjaga alam sekitar ini. Manusia yang tidak bertanggungjawab sering membuat sampah ke dalam longkang, sungai dan laut. Industri yang tidak menapis bahan buangan terus melepaskan gas yang beracun atau cecair yang kotor ke dalam udara atau sungai. Sejajar dengan itu, pembuangan hutan juga telah mengancam rangkaian makanan di habitat tersebut.

Marilah bersama-sama menjaga alam sekitar ini yang dikurnai oleh Tuhan.

Care includes the creation of the appreciation of all life on this planet, to avoid contamination, do not destroy or threaten the habitat of fauna and flora and constantly remind ourselves not to damage the ecological balance of these.

Ask yourself: What are the animals that live near you? What threatens them?

There are many animals living around us, like a bird in the air, fish in the rivers and the sea and the elephant in the orchard or forest. With rapid development, people often ignore the responsibility as human beings to care for this environment. Humans often make irresponsible waste into drains, rivers and sea. Industries that do not filter waste products continue to release toxic gas or liquid into the dirty air or river. Accordingly, removal of forests has also threatened the habitat of the food chain.

Come to protect and save our Home from God.












No comments:

Post a Comment