Belajar bahagian badan dengan nyayi (Learning - Body Songs)

Tuesday 27 September 2011

Bab 2.2 Fungsi dan kepentingan bahagian-bahagian tubuh manusia (Function and the important of the human's body)


Selepas mempelajari unit ini, anda perlu tahu:

  1. The pelbagai organ badan.
  2. Kedudukan organ-organ utama dalam badan.
  3. Struktur sistem badan.
  4. Bagaimana sistem bekerja.


Organ-organ badan

Organ adalah satu struktur yang kompleks dengan pengumuman khas atau bilanganpekerjaan yang perlu dilakukan. Sebagai contoh:

· Mata adalah organ penglihatan.
· Buah pinggang adalah organ yang menyingkirkan air dan bahan-bahan beracun daritubuh sebagai air kencing.
· Hati mempunyai pekerjaan yang banyak dan terlibat dalam lebih daripada satu sistem.

Pelbagai organ dikumpulkan bersama-sama membentuk satu sistem badan yangmenjalankan tugas yang khas
.

Mata : Mata adalah organ penglihatan yang mendeteksi cahaya. Yang dilakukan mata yang paling sederhana tak lain hanya mengetahui apakah lingkungan sekitarnya adalah terang atau gelap. Mata yang lebih kompleks dipergunakan untuk memberikan pengertian visual.
(The eye is the organ of vision that detect light. The simplest eyes do nothing else but to know what the surroundings are bright or dark. More complex eyes used to give a visual sense.)



Gigi merupakan struktur putih kecil yang terdapat di dalam mulut manusia dan juga haiwan vertebrat. Gigi digunakan untuk mengoyak, mengikis, memotong dan mengunyah makanan. Sesetengah haiwan, terutamanya karnivor, juga menggunakan gigi untuk memburu atau mempertahankan diri. Akar gigi diselaputi oleh gusi.
(Teeth are small white structures found in the human mouth and vertebrate animalsTeeth used for tearing, scraping, cutting and chewing. Some animalsparticularly carnivores,also use teeth for hunting or self defense. Root of the tooth covered by gums.)

Hidung : 
Hidung merupakan bahagian badan pada manusia dan haiwan vertebrata untuk mencium atau menyedut udara, terdapat pada bahagian muka atas sedikit daripada mulut.
(The nose is the body of humans and vertebrate animals to smell or inhale the air, there is on the face above the mouth.)

Lidah : 
Lidah merupakan satu bungkusan otot rangka pada dasar mulut yang menangani makanan bagi mengunyah dan menelan. Ia juga merupakan deri utama bagi rasa. Sebahagian besar permukaan lidah diselitupi dengan bud perasa. Lidah dengan kebolehan banyak pergerakan, membantu membentuk bunyi dalam pertuturan. Ia sensitif dan sentiasa dilembapkan oleh kelenjar air liur, dan kaya dengan deria dan salur darah bagi membenarkan ia bergerak.
(The tongue is a bundle of skeletal muscle at the base of the handle mouth for chewing and swallowing food. It is also a key deri taste. Most of the lingual tongue surface coveredwith seasoning. Tongue with a lot of movement ability, helped shape the sound in the speech. It is sensitive and always moistened by salivary glands, and rich in blood vesselsof the senses and allow it to move.)

Mulut merupakan organ badan yang berbentuk bukaan pada badan yang membenarkan sesuatu organisma menerima makanan.
(
Mouth is shaped organ in the body openings that allow an organism to receive food.)

Telinga merupakan sebuah organ badan yang mampu mengesan bunyi dan juga berperanan dalam keseimbangan dan kedudukan tubuh. Telinga pada haiwan vertebrata memiliki dasar yang sama daripada ikan hingga manusia, dengan beberapa kepelbagaian bergantung kepada fungsi dan spesies.
Setiap vertebrata memiliki satu pasang telinga, kedua-duanya terletak bersimetri pada bahagian yang berlawanan di kepala, untuk menjaga keseimbangan dan kedudukan bunyi.
Bunyi adalah bentuk tenaga yang bergerak menerusi udara, air, atau benda lain, dalam bentuk gelombang. Walaupun telinga yang mengesan bunyi, fungsi pengenalan dan tafsiran dilakukan di otak dan sistem saraf pusat. Rangsangan bunyi disampaikan ke otak melalui saraf yang menyambungkan telinga dan otak (nervus vestibulokoklearis).
[Ear is an organ that can detect the sound and also plays a role in balance and body position. Vertebrate animals have ears on the same basis from fish to humanswith several varieties and species depending on their function.
Every vertebrate has a pair of ears, both of which are located symmetrically on opposite parts of the head, to maintain balance and position of the sound.Sound is a form of energy that moves through the air, wateror other things, in the form of wavesAlthough the ear that detect sound, the identification and interpretation of the functions performed in the brain and central nervous systemSound stimuli delivered to the brain through the nerves connecting the ear and the brain (nerve vestibulokoklearis).]


Kulit merupakan organ homeostasis yang penting. Ia merupakan organ manusia yang paling besar yang memiliki berat sekitar enam paun. Kulit bertindak sebagai rintangan di antara persekitaraan luar dan dalam badan iaitu sebagai pemisah. Kulit berperanan melindungi otot dan organ manusia.
(The skin is an important organ homeostasisIt is the largest human organ that haveweighed around six pounds. The skin acts as a barrier between external environment and the body of a separatistsThe skin serves to protect human muscles and organs.)



No comments:

Post a Comment